حدیث 262 ـ حكمت آزمايش

عنه عليه ‏السلام : كُلّما كانتِ البَلوى والاختبارُ أعظمَ كانتِ المَثُوبةُ والجَزاءُ أجْزَلَ ، ألَا تَرَونَ أنَّ اللّه‏ سبحانه اخْتَبرَ الأوَّلِينَ مِن لَدُنْ آدمَ صلواتُ اللّه‏ِ عليهِ إلى الآخِرينَ مِن هذاالعالَمِ بأحجارٍ لا تَضُرُّ ولا تَنفَعُ ، ولا تُبصِرُ ولا تَسمَعُ ، فجَعَلَها بَيتَهُ الحَرامَ الّذي جَعَلَهَ اللّه‏ُ للنّاسِ قِياما ...؟!
ولكنّ اللّه‏ يَخْتبِرُ عِبادَهُ بأنواعِ الشَّدائدِ ، ويَتَعبّدُهُم بأنواعِ المَجاهِدِ ، ويَبْتَليهِم بضُروبِ المَكارِهِ ؛ إخْراجا للتَّكَبُّرِ مِن قلوبهِمْ ، وإسْكانا للتَّذَلُّلِ في نُفوسِهِم ، ولِيَجْعلَ ذلكَ أبوابا فُتُحا إلى فضلِهِ ، وأسبابا ذُلُلاً لِعَفوِهِ . حديث

امام على عليه ‏السلام : هر چه امتحان و آزمايش‏بزرگتر باشد ثواب و پاداش فراوانتر است. مگر نمى‏بينيد كه خداوند سبحان پيشينيان را، از زمان آدم صلوات اللّه‏ عليه تا آخرين نفر از مردم اين جهان، با سنگهايى كه زيان و سودى نمى‏رسانند و نمى‏توانند ببينند و بشنوند، آزمود و آن سنگها را خانه با حرمت خود ساخت؛ خانه‏اى كه براى مردم بر پا گردانيد...؟!
اما خداوند بندگانش را با انواع سختيها مى‏آزمايد و با رنج و كوششهاى گوناگون به بندگى وادارشان مى‏كند و با انواع ناخوشايندها امتحانشان مى‏كند تا خود بزرگ بينى را از دلهايشان بيرون كند و فروتنى را در جانهاشان جاى دهد و اين را درهايى قرار دهد گشوده به سوى فضل و بخشش خود و وسايلى آماده براى گذشت و آمرزش خويش.

منبع: نهج البلاغة : الخطبة 192.
فهرست منتخب میزان الحکمه 262 ـ حكمت آزمايش حديث و آيات
 
 
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به انهار میباشد. www.anhar.ir
طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com