حدیث 1535 ـ آنچه از قدر مىباشد
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ عندَ انصِرافِهِ مِن صِفِّينَ فيجَوابِ شَيخٍ سَألَهُ عن مَسِيرِهِم إلَى الشامِ : أبِقَضاءٍ وقَدَرٍ ؟ ـ : والذي خَلَقَ الحَبَّةَ وبَرَأ النَّسَمَةَ ، ما قَطَعنا وادِيا ولا عَلَونا تَلعَةً إلّابقَضاءٍ وقَدَرٍ ... لعلَّكَ ظَنَنتَه قَضاءً لازِما وقَدَرا حاتِما ، لو كانَ ذلكَ لَسَقَطَ الوَعدُ والوَعيدُ وبَطَلَ الثَّوابُ والعِقابُ ، ولا أتَت لائمَةٌ مِن اللّهِ لِمُذنِبٍ ولا مَحمَدَةٌ مِن اللّهِ لُمحسِنٍ ، ولا كانَ الُمحسِنُ أولى بثَوابِ الإحسانِ مِن المُذنِبِ ، ذلكَ مَقالُ أحزابِ عَبَدَةِ الأوثانِ ... ومَجُوسِها ، ولكنَّ اللّهَ أمَرَ بالخَيرِ تَخييرا ونَهى عَنِ الشَّرِّ تَحذيرا ، ولم يُعصَ مَغلوبا ولم يُطَعْ مُكرَها ، ولا يُمَلِّكُ تَفويضا . امام على عليه السلام ـ وقتى از صـفّين بـازمىگشت ،پيرمردى از او پرسيد كه آيا رفتنشان به جنگ شاميان به قضا و قدر خدا بودهاست ـ : سوگند به آن كه دانه را آفريد و آدميان را به وجود آورد ، هيچ درّهاى را نپيموديم و بر هيچ تپّهاى بالا نرفتيم ، جز با قضا و قدر ... انگار تو قضا را امرى لازم و قدر را موضوعى حتمى و گريزناپذير مىدانى (به طورى كه از تو سلب اختيار كند) . اگر چنين بود ، نويد و بيم و پاداش و كيفر معنا نداشت و گنهكار ، از سوى خدا سرزنش نمىشد و نيكوكار ، مورد ستايش او قرار نمىگرفت و سزاوارىِ نيكوكار به پاداش احسان و نيكوكاريش از بدكار بيشتر نبود . اين سخن ، سخن گروههاى بتپرست ... و مجوس اين امّت است . خداوند ، به كارهاى خوب فرمان داده است و انسان از روى اختيار آنها را انجام مىدهد و از باب برحذر داشتن از بدى نهى كردهاست ، نه به زور ، نافرمانى مىشود و نه به زور و اجبار ، اطاعت مىگردد و اختيارات خود را هم تفويض نكردهاست . منبع: كنز العمّال : 1560 .
فهرست منتخب میزان الحکمه 1535 ـ آنچه از قدر مىباشد حديث و آيات
|