قرآن:
(مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ) .
(لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِين رَؤُوفٌ رَحِيمٌ) .
(يَا أَيُّهَا النِّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدا وَمُبَشِّرا وَنَذِيرا * ودَاعِيا إِلَى اللّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجا مُنِيرا) .
«محمّد رسول خداست».
«هر آينه رسولى از خود شما برايتان مبعوث شد كه آنچه شما را رنج مىدهد بر او گران مىآيد. سخت به شما دلبسته است و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است...».
«هان اى پيامبر! ما تو را گواه و نويد دهنده و هشدار دهنده فرستاديم. و كسى كه به اذن خدا به سوى او دعوت مىكند و چراغى روشنى بخش».
رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـ لَمّا سألَهُ يَهوديٌّ عَن وَجهِتَسمِيَتِهِ بمُحمّدٍ وأحمَدَ وأبي القاسِمِ وبَشيرٍ ونَذيرٍ وداعٍ ؟ ـ : أمّا مُحمّدٌ فإنّي مَحمودٌ في الأرضِ ، وأمّا أحمَدُ فإنّي مَحمودٌ فيالسَّماءِ ، وأمّا أبو القاسِمِ فإنَّ اللّهَ عَزَّوجلَيَقسِمُ يَومَ القِيامَةِ قِسمَةَ النّارِ ؛ فمَن كَفَرَ بِي مِن الأوَّلينَ والآخِرينَ ففي النّارِ ، ويَقسِمُقِسمَةَ الجَنّةِ ؛ فمَن آمَنَ بي وأقَرَّ بِنُبُوَّتي ففي الجَنّةِ . وأمّا الدّاعي فإنّي أدعُو النّاسَإلى دِينِ ربّي عَزَّوجلَّ ، وأمّا النَّذيرُ فإنّي اُنذِرُ بالنّارِ مَن عَصاني ، وأمّا البَشيرُ فإنّي اُبشِّرُ بالجَنّةِ مَن أطاعَني .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در پاسخ به سؤال مردىيهودى از علّت نامگذارى ايشان به محمّد و احمد و ابوالقاسم و بشير و نذير و داعى ـ فرمود : امّا محمّد، از آن روست كه من در زمين ستودهام. اما احمد، از آن روست كه من در آسمان ستودهام. اما ابوالقاسم، از آن روست كه خداوند عز و جل روز قيامت قسمت آتش را جدا مىكند و هر كه، از اولين و آخرين انسانها، به من كافر شده باشد جايش در آتش است و قسمت بهشت را جدا مىسازد و هركه به من ايمان آورده و به نبوّت من اقرار كرده باشد، جايش در بهشت است. اما داعى، از آن روست كه من مردم را به دين پروردگارم عز و جل دعوت مىكنم. اما نذير، از آن روست كه هركس نافرمانيم كند او را به آتش بيم مىدهم و اما بشير، از آن روست كه هركس اطاعتم كند، او را به بهشت بشارت مىدهم.
منبع: معاني الأخبار : 52 / 2.
فهرست منتخب میزان الحکمه 1714 ـ محمّد ، رسول خدا صلى الله... حديث و آيات