حدیث آزمايش با افكنده شدن در آتش
عنه صلی الله علیه و آله : إنَّ قَولَنا : إنَّ إبراهيمَ خَليلُ اللّهِ فَإِنَّما هُوَ مُشتَقٌّ مِنَ الخَلَّةِ أوِ الخُلَّةِ ، فَأَمَّا الخَلَّةُ فَإِنَّما مَعناهَا الفَقرُ وَالفاقَةُ ، وقَد كانَ خَليلاً إلى رَبِّهِ فَقيرا وإلَيهِ مُنقَطِعا وعَن غَيرِهِ مُتَعَفِّفا مُعرِضا مُستَغنِيا ، وذلِكَ لَمّا اُريدَ قَذفُهُ فِي النّارِ فَرُمِيَ بِهِ فِي المَنجَنيقِ فَبَعَثَ اللّهُ تَعالى جَبرَئيلَ عليهالسلام فَقالَ لَهُ : أدرِك عَبدي . فَجاءَهُ فَلَقِيَهُ فِي الهَواءِ ، فَقالَ : كَلِّفني ما بَدا لَكَ قَد بَعَثَنِي اللّهُ لِنُصرَتِكَ . فَقالَ : بَل حَسبِيَ اللّهُ ونِعمَ الوَكيلُ ، إنّي لا أسأَلُ غَيرَهُ ولا حاجَةَ لِي إلاّ إلَيهِ ، فَسَمّاهُ خَليلَهُ ، أي فَقيرَهُ ومُحتاجَهُ وَالمُنقَطِعَ إلَيهِ عَمَّن سِواهُ . پيامبر صلی الله علیه و آله : اين كه مىگوييم ابراهيم ، خليل اللّه است ، خليل يا از «خَلَّه» گرفته شده و يا از «خُلَّه» . اگر ريشه خليل ، خَلَّه باشد ، به معناى نيازمندى و تهىدستى است و ابراهيم عليهالسلام نيازمند به درگاه خداوند بود و به سوى او روى كرده بود و از غيرِ خدا ، خوددار و روىگردان و بىنياز بود؛ زيرا وقتى خواستند او را در آتش افكنند و از منجنيق پرتاب شد ، خداوند ، جبرئيل عليهالسلام را فرستاد و به وى گفت : «بندهام را درياب» . جبرئيل عليهالسلام نزد ابراهيم عليهالسلام آمد و با او در هوا برخورد كرد و گفت : آنچه مىخواهى به من بگو كه خداوند ، مرا براى يارى تو فرستاده است . ابراهيم عليهالسلام گفت : «خدا ، برايم بس است و او بهترين وكيل (كارساز) است . من از غير او چيزى درخواست نمىكنم و مرا نيازى نيست ، جز به درگاه او» . از اين پس ، او را «خليلِ» خويش ناميد؛ يعنى نيازمند و محتاج به خداوند و بُريده از غيرِ خداوند . منبع: الاحتجاج : ج 1 ص 32 .
فهرست حکمتنامه جوان آزمايش با افكنده شدن در آتش حديث و آيات
|