حدیث آزمايش با افكنده شدن در آتش

عنه صلی الله علیه و آله : إنَّ قَولَنا : إنَّ إبراهيمَ خَليلُ اللّه‏ِ فَإِنَّما هُوَ مُشتَقٌّ مِنَ الخَلَّةِ أوِ الخُلَّةِ ، فَأَمَّا الخَلَّةُ فَإِنَّما مَعناهَا الفَقرُ وَالفاقَةُ ، وقَد كانَ خَليلاً إلى رَبِّهِ فَقيرا وإلَيهِ مُنقَطِعا وعَن غَيرِهِ مُتَعَفِّفا مُعرِضا مُستَغنِيا ، وذلِكَ لَمّا اُريدَ قَذفُهُ فِي النّارِ فَرُمِيَ بِهِ فِي المَنجَنيقِ فَبَعَثَ اللّه‏ُ تَعالى جَبرَئيلَ عليه‏السلام فَقالَ لَهُ : أدرِك عَبدي .
فَجاءَهُ فَلَقِيَهُ فِي الهَواءِ ، فَقالَ : كَلِّفني ما بَدا لَكَ قَد بَعَثَنِي اللّه‏ُ لِنُصرَتِكَ .
فَقالَ : بَل حَسبِيَ اللّه‏ُ ونِعمَ الوَكيلُ ، إنّي لا أسأَلُ غَيرَهُ ولا حاجَةَ لِي إلاّ إلَيهِ ، فَسَمّاهُ خَليلَهُ ، أي فَقيرَهُ ومُحتاجَهُ وَالمُنقَطِعَ إلَيهِ عَمَّن سِواهُ . حديث

پيامبر صلی الله علیه و آله : اين كه مى‏گوييم ابراهيم ، خليل اللّه‏ است ، خليل يا از «خَلَّه» گرفته شده و يا از «خُلَّه» . اگر ريشه خليل ، خَلَّه باشد ، به معناى نيازمندى و تهى‏دستى است و ابراهيم عليه‏السلام نيازمند به درگاه خداوند بود و به سوى او روى كرده بود و از غيرِ خدا ، خوددار و روى‏گردان و بى‏نياز بود؛ زيرا وقتى خواستند او را در آتش افكنند و از منجنيق پرتاب شد ، خداوند ، جبرئيل عليه‏السلام را فرستاد و به وى گفت : «بنده‏ام را درياب» . جبرئيل عليه‏السلام نزد ابراهيم عليه‏السلام آمد و با او در هوا برخورد كرد و گفت : آنچه مى‏خواهى به من بگو كه خداوند ، مرا براى يارى تو فرستاده است .
ابراهيم عليه‏السلام گفت : «خدا ، برايم بس است و او بهترين وكيل (كارساز) است . من از غير او چيزى درخواست نمى‏كنم و مرا نيازى نيست ، جز به درگاه او» . از اين پس ، او را «خليلِ» خويش ناميد؛ يعنى نيازمند و محتاج به خداوند و بُريده از غيرِ خداوند .

منبع: الاحتجاج : ج 1 ص 32 .
فهرست حکمت‏نامه جوان آزمايش با افكنده شدن در آتش حديث و آيات
 
 
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به انهار میباشد. www.anhar.ir
طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com