حدیث فاصله «بينش» و «بينايى»

الإمام عليّ عليه السلام فَقْـدُ الْبَـصَرِ أَهْوَنُ مِنْ فِقْـدانِ الْبَـصيرَةِ. حديث

امام عـلى عليه‏السلام فرمود: نابينايى، آسان‏تر و قابل تحمل‏تر از نداشتن بينش و بصيرت است.

فاصله «بينايى» تا «بينش» بسيار است.
گرچه «چشم»، براى تشخيص راه و چاه و ديوار و دره، هنگام راه رفتن و عبور و مرور است، ولى «راه» كه هميشه كوچه و خيابان نيست كه فقط چشم به كارآيد!
هم «بصر» لازم است، هم «بصيرت»، ولى‏كدام‏يك لازم‏تر است؟!
هم «كورى» بد است، هم «كوردلى»، اما كدام يك ضايعه‏بارتر و زيان‏آورتر است؟
كسانى «چشم‏سر» دارند و اشياء پيرامون خود را مى‏بينند، ولى «چشم دل»شان كور است و به خاطر اين كور باطنى، راه حق و خير و هدايت را نمى‏بينند و نمى‏شناسند و عمرى در گمراهى و ضلالت به‏سر مى‏برند.
كسانى هم بوده و هستند كه گرچه نابينايند، اما «روشندل» و «بصير»ند و بيناتر از خيلى چشم‏داران!
قرآن، گمراهان را «كوردل» معرفى مى‏كند و اين كه «هر كه در اينجا كور باشد، در آنجا هم كور، بلكه گمراه‏تر است.»
از چشم سر چه سود، اگر «چشم دل» كور باشد؟
اگر «بينش» و «بينايى» را با هم داشته باشيم، اين همان «نورٌ على نُور» است.

منبع: غررالحكم ج4 ص413
ليست چهل حديث ها چهل حدیث « راه زندگی » فاصله «بينش» و «بينايى»
 
 
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به انهار میباشد. www.anhar.ir
طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com