حدیث راسخان در علم

بُرَيدُ بنُ مُعاوِيَةَ : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه‏السلامقَولُ اللّه‏ِ : «وما يَعلَمُ تَأويلَهُ إلاَّ اللّه‏ُ والرّاسِخونَ فِي العِلمِ» قالَ : يَعني [لا يَعلَمُ ]تَأويلَ القُرآنِ كُلَّهُ إلاَّ اللّه‏ُ والرّاسِخونَ فِي العِلمِ ، فَرَسولُ اللّه‏ِ أفضَلُ الرّاسِخينَ ، قَد عَلَّمَهُ اللّه‏ُ جَميعَ ما أنزَلَ عَلَيهِ مِنَ التَّنزيلِ والتَّأويلِ ، وما كانَ اللّه‏ُ مُنزِلاً عَلَيهِ شَيئًا لَم يُعَلِّمهُ تَأويلَهُ ، وأوصِياؤُهُ مِن بَعدِهِ يَعلَمونَهُ كُلَّهُ ، فَقالَ الَّذينَ لا يَعلَمونَ : ما نَقولُ إذا لَم نَعلَم تَأويلَهُ ؟ فَأَجابَهُمُ اللّه‏ُ : «يَقولونَ آمَنّا بِهِ كُلٌّ مِن عِندِ رَبِّنا» . والقُرآنُ لَهُ خاصٌّ وعامٌّ ، وناسِخٌ ومَنسوخٌ ، ومُحكَمٌ ومُتَشابِهٌ ، فَالرّاسِخونَ فِي العِلمِ يَعلَمونَهُ حديث .

بريد بن معاويه: از امام باقر عليه‏السلام مفهوم اين فرموده الهى «و تأويل آن را هيچ كس نمى‏داند مگر خدا و راسخان در دانش» را جويا شدم. حضرت عليه‏السلامفرمود: يعنى (نمى‏داند) تأويل همه قرآن را مگر خدا و راسخان در دانش. پس رسول خدا بالاترين راسخان است كه خداوند متعال هر تنزيل و تأويلى را كه بر او نازل كرده بديشان آموخته است و خداوند چيزى بر او نازل نفرموده كه تأويل آن را بديشان نياموخته باشد و جانشينان پس از ايشان همه آن را مى‏دانند. آنهايى كه نمى‏دانند گفتند: اينك كه تأويل آن را نمى‏دانيم چه بگوييم؟ خداوند به آنها پاسخ داد: «راسخان در علم مى‏گويند كه ما به آن ايمان آورديم، همه آن از جانب پروردگار ماست» . قرآن، خاصّى دارد و عامىّ وناسخ و منسوخى و محكم و متشابهى و راسخان در دانش، آن را مى‏دانند.

منبع: تفسير العيّاشيّ : 1 / 164 / 6 ، وراجع الكافي : 1 / 213 / 2 ، تأويل الآيات الظاهرة : 107 ، بصائر الدرجات : 204 / 8 ، و : 203 / 4 ، تفسير القمّيّ : 1 / 96 ، مجمع البيان : 2 / 701 .
فهرست اهل بيت در قرآن و حديث ج1 راسخان در علم حديث و آيات
 
 
 
 
 
کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به انهار میباشد. www.anhar.ir
طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com