حدیث ب ـ آزمندى
عنه عليهالسلام ـ مِن كِتابٍ لَهُ إلى عَمرِو بنِ العاص ـ : أمّا بَعدُ ، فَإِنَّ الدُّنيا مَشغَلَةٌ عَن غَيرِها ، وصاحِبَها مَقهورٌ فيها ، لَم يُصِب مِنها شَيئا قَطُّ إلاّ فَتَحَت لَهُ حِرصا ، وأدخَلَت عَلَيهِ مَؤونَةً تَزيدُهُ رَغبَةً فيها ، ولَن يَستَغنِيَ صاحِبُها بِما نالَ عَمّا لَم يَبلُغهُ ، ومِن وَراءِ ذلِكَ فِراقُ ما جَمَعَ ، وَالسَّعيدُ مَن وُعِظَ بِغَيرِهِ . فَلا تُحبِط أجرَكَ أبا عَبدِ اللّه ، ولا تُجارِيَنَّ مُعاوِيَةَ في باطِلِهِ ، فَإِنَّ مُعاوِيَةغَمَصَ النّاسَ وسَفِهَ الحَقَّ . امام على عليهالسلام ـ در نامهاش به عمرو بن عاص ـ : امّا بعد ؛ دنيا مايه باز داشتن از غير خود (آخرت) است، و دنياپرست در آن ، شكست خورده است. او هرگز به چيزى از دنيا نرسيد ، مگر آن كه دنيا درى از آزمندى را به رويش گشود، و هزينهاى بر او بار كرد كه موجب دنياخواهى بيشتر او شد. دنيادار ، هر اندازه از دنيا به دست آورد ، باز او را از آنچه به دست نياورده است ، بىنياز نمىكند، در حالى كه سرانجام او ، جدا شدن از چيزى است كه گرد آورده است. خوشبخت ، كسى است كه از ديگران پند گيرد. پس، اى ابو عبد اللّه! اجر خود را ضايع مكن، و با معاويه در راه باطلش همراهى منما؛ چرا كه معاويه مردم را خوار مىشمارد و براى حق ، ارزشى قائل نيست. منبع: وقعة صفّين : ص 110 وراجع ص 498 وبحار الأنوار : ج 32 ص 402 ح 369 .
فهرست دنيا و آخرت ج1 ب ـ آزمندى حديث و آيات
|